Jak se používá (nejen) nová eŠkola
Návod k systému iBOZP
Jak jistě víte, stará se u nás o Vás informační systém DanIS. Všichni jste se s ním potkali při fakturaci, ale jeho nová verze, kterou používáme přibližně dva roky k poskytování všech služeb při náší jednu velkou výhodu. Od samého počátku byl programován tak, abychom Vás do něj mohli co nejdříve pustit. To se děj právě teď.
Prioritou bylo nahradit starý provizorní systém eŠkoly, tedy internetových školení. Sami víte, že mělo některé neřesti, z nichž největší bylo, že jste od školení nemohli odejít, muselo se dokončit najednou, jinak se muselo opakovat. Nový systém proto nasazujeme přednostně právě s internetovým školením. Postupně budou následovat v rychlém sledu další možnosti - náhled do dokumentů, propojení školení s dokumenty, snadné vyplňování formulářů (např. pracovní úraz) a v enpodlení radě vaše vlastní internetová školení, která si budete moci přidat a použít náš systém k vašim dalším školením, nejen bezepčnsti práce, požární ochrany a řidičů.
Následuje stručný návod k některým částem systému.
Přihlášení nebo registrace
Již jste tu byli a máte přihlašovací jméno a heslo
Přihlaste se a dělejte, co je potřeba - absolvujte internetové školení, spravujte své uživatele, tiskněte potvrzení, nahlédněte do dokumentů, nahlaste a předvyplňte pracovní úraz apod. (ne všechny možnosti jsou k dispozici v tuto dobu).
Nikdy jste tu nebyli a odpovědná osoba vás sem poslala
Zaregistrujte se. Budete k tomu potřebovat e-mailovou adresu a zvolit si jméno a heslo, kterým se chcete přihlašovat. E-mailová adresa a přihlašovací jméno musí být jedinečné; pokud se tedy trefíte do nějakého již existujícího, systém vás upozorní a budete si muset vybrat jiné.
Po registraci vám přijde na uvedený e-mail zpráva, kde budete muset kliknout na tlačítko Potvrdit registraci. Jestliže mail nedorazí za krátkou chvíli, prohledejte nevyžádanou poštu.
Po potvrzení se budete moci přihlásit. Systém vás hned v dalším kroku vyzve k doplnění chybějících údajů - jméno a příjmení je povinné, datum narození dobrovolné. Ostatní údaje, jako telefon, adresu a pod. můžete nechat nevyplněné, v této fázi je nepotřebujeme.
Během registrace se může stát, že vás systém informuje, že zadaný e-mail již existuje. Je možné, že jsme vás zadali i s některými kontakty my, když jsme vás zapisovali jako kontaktní osobu nebo statutárního zástupce. Podle dále uvedeného postupu dejte Obnovit heslo.
Následujícím krokem je připojení k Subjektu (firmě).
Nikdy jste tu nebyli a odpovědná osoba vám dala přístupové údaje
Dostali jste uživatelské jméno a heslo přidělené. Uživatelské jméno je mix několika písmen a číslic, heslo pravděpodobně 1234. Přihlaste se. Sstém vás vyzve ke změně přihlašovacího jména i hesla. Zvolte si svoje. Musí být jedinečné v rámci systému; pokud se tedy trefíte do již existujícího, sytém vás upozorní a musíte si zvolit jiné. Heslo je na vás.
Po změně těchto údajů vás systém odhlásí a vy se přihlásíte znovu už novými údaji.
V této situaci vás pravděpodobně správce již připojil k nějakému Subjektu. To poznáte snadno - nahoře bude velké zelené tlačítko přes celou obrazovku s názvem firmy. Pokud ne, připojte se k Subjektu (firmě).
Parametry hesla
Heslo, které si zvolíte, musí
- být nejméně 5 znaků dlouhé
- obsahovat nejméně jedno písemno (malé nebo velké)
- obsahovat nejméně jedno číslo
V pořádku je heslo Xsfk5, jablk0, M3gan. V pořádku není tonda, 12345.
Jestliže jste zapomněli heslo, můžete si jej obnovit za předpokladu, že je v systému zadán přihlašovací e-mail. V takovém případě vám po volbě Obnovení hesla a vyplnění e-mailové adresy nebo přihlašovacího jména přijde e-mail s odklikem pro obnovu hesla. Pokud přihlašovací e-mail nemáme, protože vás registrova správce, nelze takto heslo obnovit a je třeba se obrátit na správce, aby vám heslo změnil ručně. Takové heslo budete muset po přihlášení do systému změnit, než budete moci systé dál využívat.
Obnovit heslo bude potřeba také tehdy, když vám systém při registraci nahlásí, že váš e-mail už je registrován. Je možné, že jsme vás dávno zadali z nějakého důvodu my (například jste statutární zástupce uvedený na všech dokumentech, které od nás máte). Prostě obnovte heslo popsaným postupem.
Připojení Subjektu
Abyste mohli používat systém, musíte mít angažmá v nějaké firmě (Subjektu). Jestliže vás váš správce školení k firmě nepřipojil nebo jste se registrovali do systému sami, je připojení k firmě na vás. K tomuto účelu dostanete od správce klíč, díky kterému systém Subjekt vyhledá a vy se k němu budete moci připojit. Bez klíče se nepřipojíte, takže pokud klíč nemáte a zároveň vás správce už nepřipojil sám, kontaktujte jej, aby vám klíč dal.
Pak už budete moci pro daný Subjekt absolovat školení, případně vykonávat další činnosti podle rozsahu oprávnění, která máte.
Klíč zadejte do modrého pole a stickněte tlačítko Najít Subjekt podle klíče. Je-li klíč správný, otevře se Subjekt a budete si moci nastavit určité možnosti vzhledem k danému Subjektu:
- Místo plnění: vyberete ze seznamu pobočku, na níž vykonáváte práci. Máte-li více takových, buď vyberte tu, která je pro vás tou hlavní (jste tam nejčastěji) nebo nechte prázdné
- Moje pracovní pozice: vaši pozici vyberte ze seznamu. Není-li tam nebo si nejste jistí, nechte prázdné
- Pracovněprávní vztah: pracovní smlouva, dohoda, jiná smlouva (např. jednatel), contractor (prostě spolupracující OSVČ)
- St. zástupce: jste statutární zástupce této firmy?
- Vedoucí: jste vedoucí (máte podřízené)? u některých firem je podle přání nastaveno, že vám Vedoucí v kombinaci s Místem plnění automaticky nastaví práva správce pro toto Místo. Uvidíte pak například provedená školení svých Osob, můžete schvalovat Osoby, které se zaregistrovaly samy apod.
- Nezahrnovat: pro ty výjimečné případy, kdy vám nemáme hlídat lhůty školení apod. Pokud nevíte, k čemu pole slouží, pravděpodobně se vás netýká a nechte jej být.
- Kontakt pro služby: Když víte, jaké služby od nás odebíráte a jste právě vy tou osobou, kterou máme v souvislosti s nimi kontaktovat, můžete vybrat příslušné služby ze seznamu. Nebo nechte prostě pole prázdné.
- Poznámka k angažmá: Jste ve firmě jen v úterý? Máme volat vždy po 10. hodině? To jsou informace, které napíšete sem.
- Angažmá od: obvykle dnes
- Angažmá do: pokud víte, že jste ve firmě na dobu určitou a není to tajné, můžete uvést i toto datum. Jinak nechte prázdné.
Školení
Dotazy
Jestliže budete mít v průběhu školení jakýkoli dotaz nebo námět, klidně nám dejte vědět na uvedený kontakt. Bude-li to dotaz, dostane se vám jistě odpovědi. Bud-li to námět, pomůžete možná udělat školení lepším a to jak pro vás (protože školení se pravidelně opakuje), tak pro ostatní. Za případné náměty děkujeme.
Test
Záleží, jak budete poctiví, ale školení vám zabere zhruba kolem 30 až 45 minut. Všimněte si během studia, že některá témata obsahují také testové otázky. Ty jsou vyhodnoceny a na výsledku záleží, zda školení projdete nebo jej budete muset opravit. Nemusíte na každou otázku odpovědět hned, ale dokud nebudou zodpovězeny všechny otázky, školení se vám nepovede korektně ukončit. Také není dobré zkoušet odpovědi náhodně.
Několik zákonitostí testu:
- Odpověď je vždycky někde nablízku, obvykle přímo v hlavním slajdu.
- Test za chybné odpovědi také odečítá body. Je zbytečné muset celé školení znovu procházet jen proto, že jste si nebyli ochotni přečíst ani těch pár bodů ve slajdu. Internetové školení neslouží k tomu, abyste během tří minut náhodně "vyklikali" test, ale abyste si připomněli obsažené informace, případně se dozvěděli něco nového.
- Jistě si brzy všimnete, že také nemá smysl šířit po firmě tabulku správných odpovědí (1a, 2b, 3a, 4c...). Promíchávají se při každém natažení stránky.
- Některé otázky mají jen jednu správnou odpověď, některé jich mají několik.
Nezapomeňte ukládat odpovědi. Svůj názor můžete měnit, dokud celé školení neuzavřete. Je-li u otázky červený křížek, znamená to, že na ni ještě nebylo odpovídáno. Je-li tam zelená fajfka, známená to pouze, že jste odpověděli, nikoli, že právně.
Logujeme
Logujeme úplně všechno. Jak dlouho jste se zabývali tím kterým tématem, jestli jste se vraceli (někdy bývá u následujícího tématu ukázána správná odpověď na předchozí testovou otázku), jestli vás zajímaly také doprovodné materiály... prostě všechno. Udělejte školení poctivě a projdete na první pokus. Podvádějte a zabere vám násobně více času.
Školením prostřednictvím internetu prošly tisíce lidí, máme tedy slušný vzorek. A můžeme vám zaručit, že být při tomto školení poctivými ušetří hodně času. Navíc školení nově můžete dělat na pokračování, pokud chcete.
Prerekvizity a korekvizity
Některá školení mají určeny tzv. prerekvizity a korekvizity. Tyto dva vědecky znějící názvy vás nemusí odradit, je to jednoduché.
Prerekvizita je další kurz, který musí být absolvován před tím, který chcete započít. Bez dokončení prerekvizity začít nelze. Typickým příkladem je Školení řidičů "referentů", které předpokládá, že jste před ním absolvovali Školení BOZP a PO, protože na něj navazuje. Bez dokončeného školení BOZP a PO nelze tedy řidiče ani začít, jakkoli jste zvědaví na jeho obsah.
Korekvizita je další kurz, který musí být dokončen zároveň s aktuálním kurzem, protože je jeho nedílnou součástí. Jako příklad lze uvést Školení řidičů "referentů" a Školení pravidel silničního provozu. Dokud nedokončíte oba kurzy, systém vám neuzavře ani jeden z nich, byť jste v něm uspěli.
Zatímco prerekvizity mají jasně dané pořadí (prerekvizita dřív), korekvizity můžete studovat v libovolném pořadí, jen budou případně schváleny až najednou po dokončení všech.
Osvědčení a podpis
Tak či onak, naše školení v eŠkole jsou ze zákona. Dejte jim určitou pozornost. Má být prokazatelné a má své náležitosti. Například po úspěšném absolvování po vás bude dodatečně vyžadován podpis na osvědčení. Podle toho, jak to máte ve firmě nastavené
- osvědčení buď vytisknete vy a podepsané odevzdáte vašemu správci školení
- nebo jej vytiskne správce a předá vám jej k podpisu.
Může nastat pět situací
- Jestliže jste v kurzu poctivě uspěli, systém vaše školení schválí okamžitě a uvidíte jej hned mezi svými osvědčeními.
- Bude-li mít systém podezření, že jste absolvovali ne zcela fér, pozastaví schválení a předá tento úkon našemu lektorovi kurzu (a ten jej buď schválí nebo zamítne po kontrole logu, kde jsou zapsány všechny úkony, které jste se školením prováděli).
- Nebudete-li mít dostatečný počet bodů, systém školení nedovolí dokončit a budete si muset projet ještě jednou stránky s otázkami a zjistit, kde jste mohli chybovat.
- Pokud vypršela lhůta na dokončení započatého školení (což je obvykle 14 dní), budete muset začít znovu.
- Vážou-li se na příslušný kurz nějaké korekvizity (tedy další kurzy, které jsou povinnou součástí a musí být dokončeny zároveň), vše uvedené se stane až po dokončení tohoto (nebo těchto) dalšího kurzu, samozřejmě s výjimkou zamítnutí pro nedostatek bodů nebo vypršení lhůty (což znamená, že všechny korekvizity musí být v libovolném pořadí dokončeny do již zmíněných 14 dní od započetí první).